מדינת ישראל היא מדינה מפותחת ומתקדמת, שעדיין בונה את התרבות העסקית שלה בהתאם לסטנדרטים המערביים. ככל שעוברות השנים, מתבררת פונקציית הביקורת כפונקציה חשובה ומרכזית, לא רק במסדרונות החברות והארגונים העסקיים, אלא גם במסדרונות הממשלה, הכנסת ומוסדות הציבור. בניגוד לתפיסות המיושנות כי ביקורת פנימית היא מעין ירייה ברגל של הארגון, מעין סוס טרויאני שיושב בתוך הארגון "ומתעלל" בעובדיו, כיום הולכת ומתגבשת ההבנה כי מרכיב הביקורת הוא מרכיב חיובי, מועיל ומתחייב אצל כל ארגון, ציבורי או עסקי, המבקש להתנהל בצורה יעילה, חוקית ואפקטיבית על פי מטרותיו, ולהימנע מפעילויות שליליות פנים ארגוניות שיכולות לפגוע בארגון, במוניטין שלו וביכולתו להשיג את מטרותיו.
מהי מטרתה של ביקורת פנימית?
ביקורת פנימית יכולה להתבצע על ידי פונקציה פנים ארגונית כדוגמת מבקר פנים, או על ידי פונקציה חיצונית כדוגמת מבקר מקצועי או משרד רואי חשבון. מטרתה של ביקורת פנים היא לבקר את פעילותו של הארגון, את התהליכים העסקיים, את התנהלות בעלי התפקידים ואת ההתנהלות החשבונאית, האופרטיבית והציבורית של הארגון. על הגורם שעורך את הביקורת הפנימית לוודא שהארגון פועל בצורה תקינה, וכי התנהלותו תומכת בשאיפותיו להשיג את מטרותיו ויעדיו.
מהן הפעולות המבוצעות במסגרת ביקורת פנימית?
ביקורת פנים אמורה להתבצע באופן שוטף סביב סוגיות ונושאים שאותם בוחר לבחון הגורם המבקר המקצועי, על פי שיקול דעתו המקצועי ועל פי ממצאים שנאספים בשטח או אירועים חריגים המתרחשים בארגון. במסגרת פעילותו של הגורם המקצועי, יכולות להתבצע מספר פעולות המיועדות להשיג את מטרות הביקורת:
- בחינת אירועים קונקרטיים המסכנים את מטרות, יעדי ומוניטין הארגון
- זיהוי ובחינת פעילות בלתי חוקית או בלתי לויאלית בארגון
- זיהוי וחשיפה של אי סדרים בהתנהלות אדם, בעל תקציב, גורם בארגון או הארגון כולו
- בחינת התנהלות אישית ומקצועית של בעלי תפקידים בעלי השפעה בארגון
- בחינת התנהלות של עובדים בכל דרגי העבודה בארגון
- זיהוי מוקדי חוסר יעילות ובזבוז
- תכנון ובנייה מחדש של תהליכים עסקיים תוך הטמעת מנגנוני בקרה ופיקוח אינטגרליים
- זיהוי חריגות כספיות וחשבונאיות ואיתור הגורמים להן
- גיבוש נהלים ופרוצדורות להסדרת וייעול תהליכים עסקיים
- גיבוש מדיניות ביקורת ואכיפה פנימית
מדוע חשוב לקיים ביקורת פנים בעסק?
בניהול השוטף של העסק, היכולת לזהות חריגות ואי סדרים היא כמעט בלתי קיימת, בין בגלל היעדר תשומת לב ניהולית מתאימה ובין בגלל ההתנהלות השגרתית בתוך תהליך מוכר וידוע. חריגות ואי סדרים אלה יכולים להסתיר בתוכם חסמים משמעותיים שעוצרים את צמיחת העסק מבלי שניתן להסביר את הסיבות לכך. הם יכולים להסתיר מקורות הכנסה ורווח פוטנציאליים והם יכולים לפגוע בשורה התחתונה של העסק – דברים אלה נכונים כמובן לארגונים גדולים ומסורבלים, אך לא פחות מכך גם לעסקים קטנים ובינוניים, שיכולים לשפר מאוד את התנהלותם וביצועיהם העסקיים, בעזרת פונקציה ביקורתית שמעניקה תשומת לב ייעודית לבחינת פעילות העסק.
מדוע רואה חשבון?
רואה חשבון הוא איש מקצוע שנוכח בכל בית עסק ובכל ארגון, והוא אוחז בכל הידע הנדרש לעריכת ביקורת פנימית. מסיבה זו, ארגונים שאינם מעסיקים מבקר פנים מתוך הארגון, משתמשים בשירותיהם של משרדי רואי חשבון, שמבצעים את העבודה בצורה מקצועית ואובייקטיבית, ללא המגבלות המובנות של מבקר פנים מתוך הארגון.